Jak pracują Japończcy

czwartek, października 25, 2018

Heh zabawna historia ! Zapomniałam wczoraj, że jest środa, o czym wspomniałam na instastory, dlatego post jest dzisiaj. Dopiero. 
No cóż, czasami się zdarza... chyba, mam nadzieję, że nie tylko ja zapominam jaki jest dzień tygodnia. 


Dzisiaj mam dla was trochę na temat pracy, a dokładniej jak pracują Japończycy. Wszyscy wiemy, że tam pracuje się ciężko, bo taki wizerunek kreują media. Zapracowani, zmęczeni, nie mający czasu na nic ludzie, dlaczego tak jest? o tym w dalszej części. (Nie ma to jak pisać po pracy o pracy).


Na początku zacznę od tego, że Japońska gospodarka jest o wiele bardziej rozwinięta od naszej, mało tego, jest jedną z najbardziej rozwiniętych na świecie i ciągle brnie do przodu, więc tamtejsi pracownicy po prostu muszą pracować tak jak wymaga od nich tego krajowa gospodarka. Jednak tak naprawdę formę pracy wyróżnia jej filozofia, która jest dość ciekawa i to tak naprawdę w niej widać różnice w samej pracy jak i podejściu do niej.

hō-ren-sō  to jest ta zasada panująca w środowisku "pracy" .


"Wyżej wymieniona nazwa składa się z początkowych członów trzech słów: hōkoku (jap. 報告, czyli „raport” lub „składanie sprawozdania”), renraku (jap. 連絡, co można przetłumaczyć jako „kontakt”) oraz sōdan (jap. 相談 – „dyskusja”, „konsultacja”). Razem tworzą one fundamenty systemu komunikacji, jaki funkcjonuje w japońskich korporacjach i zakładach."



Odnosząc się do wyżej wymienionego hasła, każdy pracownik co jakiś czas ma za zadanie złożyć raport z tego co zrobił przez dany okres. Dodatkowo musi kontaktować się ze swoimi przełożonymi w sprawie podjęcia kolejnych kroków w swojej pracy, ale też o występujących problemach.

Nowe osoby w firmie już na samym starcie mają przydzielone zadania, a na ich wykonanie mają określony czas, którego nie można przekroczyć. Oczekuje się od nich oczywiście, że sami wykonają powierzone projekty co sprawia, że nie zachęca się ich do kontaktu z innymi pracownikami, co trochę nie pasuje do hasła ho-ren-so. W ten sposób sprawdza się zaradność nowego pracownika, jak radzi sobie z pracą oraz trudnościami w trakcie. Tak to tylko wygląda na wstępie, ponieważ Japończycy są od dziecka uczeni, że współpraca jest o wiele lepsza chociażby jeśli chodzi o radzenie sobie z problemami, gdzie mile widziana jest dyskusja i komunikacja. 


"System hō-ren-sō wywodzi się właśnie z takiego założenia. Według jego zasad praca ma polegać na szeregu interakcji między pracownikami znajdującymi się na różnych szczeblach w hierarchii. Pracownicy powinni działać jako drużyna, spotykać się i prowadzić dyskusje na temat podejmowanych kroków. Gdy tylko zostanie komuś powierzony pewien projekt, osoba ta jest zobowiązana do częstego zwracania się do swoich przełożonych. Ci z kolei winni służyć im radą i wskazywać miejsca, które wymagają poprawek. Warto wspomnieć, że błędem jest wykonywanie większej części pracy i zdawanie sprawozdania po dosyć zaawansowanych przygotowaniach. Kontakt z innymi ma bowiem służyć zmniejszeniu możliwości popełnienia błędu lub przeoczenia większego problemu. Osoba z większym doświadczeniem z pewnością będzie miała lepszy wgląd w przebieg danego przedsięwzięcia i dlatego musi być ciągle zaangażowana w proces jego realizacji; nadzorowanie innych i dzielenie się sugestią jest jej obowiązkiem. Jeśli zaś podwładni będą wielokrotnie przychodzić do takich osób, to efekt końcowy bez wątpienia spełni ich oczekiwania"

 Może i jest to system wymagający, przede wszystkim wymagający czasu, taki model wymaga od pracowników kreatywności, sporego nakładu pracy jednak jest to moim zdaniem coś co powinno znajdować się w każdym przedsiębiorstwie na całym świecie.

You Might Also Like

2 komentarze

  1. I'm loving this post :)


    Please check out my latest post, too? I'd love to hear something from you! :)
    www.cielofernando.com
    FACEBOOK | INSTAGRAM

    OdpowiedzUsuń
  2. O, fajnie dowiedzieć się nowych rzeczy :D
    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń